“У 2008 році РПЦ розгорнула подібну інформаційну кампанію, погрожуючи розколом”, – ієрарх Вселенського Патріархату

“У 2008 році РПЦ розгорнула подібну інформаційну кампанію, погрожуючи розколом”, – ієрарх Вселенського Патріархату

Один з найавторитетніших ієрархів Вселенського Патріархату – митрополит Прусський Елпідофор в інтерв’ю грецькому журналісту Афанасію Авгеріносу прояснив позицію Константинополя відносно української автокефалії, інформує pravmir.ru.

“Релігійна правда” публікує витримки з інтерв’ю.

Що стосується автокефалії Української Церкви, митрополит Елпідофор висловився категорично, на рівні незгоди навіть з колишніми компромісними позиціями Фанара, що передбачали у тому числі згоду інших Православних Церков.

«Надання автокефалії помісній Церкві ось уже майже 1350 років підлягає виключній юрисдикції та компетенції Вселенського Патріарха і Священного Синоду Константинопольської Церкви, – каже митрополит. – Однак, Вселенський Патріархат, незважаючи на своє право самостійно наділяти автокефалією, не ігнорує інші помісні Церкви, як це засвідчено самою історією Церкви до цього дня. У випадку з Україною – це покладено на спеціальну делегацію, яка наносить візити і проводить зустрічі з предстоятелями Православних Церков з метою поширення об’єктивної картини стану питання і, зрозуміло, з метою розвінчання поширюваної дезінформації і відомостей, які вводять в оману».

«Критерієм і метою для Материнської Церкви в даному випадку служить не автокефалія сама по собі, оскільки така не є самоціллю, – підкреслив ієрарх. – Однак, їй віддається перевага з церковної точки зору, як найкращому і найбільш канонічному рішенню на даний момент, тому що тільки це зможе послужити єднанню православного народу України, який, як відомо, повністю роз’єднаний».

На питання, в чому ж полягає ця «поширювана дезінформація», була отримана наступна відповідь:

«Те ж саме ми чули і десять років тому, у 2008 році, коли готували офіційний візит Вселенського Патріарха Варфоломія в Україну при президенті Ющенко і митрополиті Київському Володимирі ( Сабодані). Тоді Російська Церква розгорнула таку саму інформаційну кампанію серед всіх інших Церков, погрожуючи розколом, Армагедоном, кінцем світу, стверджуючи, що Патріарх їде в Україну, несучи розкол… Однак, нічого з цього не сталося, так що і зараз у мене не викликає занепокоєння уся ця риторика з боку Московського Патріархату».

При цьому владика підкреслив, що прохання про надання автокефалії, подане президентом держави не є його особистим проханням.

«Ми спотворюємо усю суть, розглядаючи це питання з такої точки зору. Президент України приніс на Фанар прохання українського народу після схвалення його парламентом переважною більшістю голосів. Отже, автокефалія не представляє собою предмет бажань особисто президента країни, і Вселенський Патріарх в даний момент покликаний вирішити питання, яке стосується не тільки лідера цієї країни».

Грецький журналіст поцікавився про те, “що ж це за згадана ним «церковна влада», яка звернулася з проханням про автокефалію, в той час як жодна визнана і канонічна Церква в Україні не висуває таких вимог”. На думку кореспондента, така позиція цілком може викликати різні форми протидії.

«Якщо хто-небудь антиканонічний – це не означає, що він не існує, – відповів митрополит Прусський. – Той факт, що він оголошується розкольником, не забирає у нього права просити про свою реабілітацію і про врегулювання свого стану своєї Церкви, а визнавши, що саме його Церква ставить його в несправедливе становище, звернутися до Вселенського Патріарха, направивши йому церковну апеляцію, так зване “екліто”. Саме тому, що в Україні існують розкольники і неканонічні, які намагалися звернутися до своєї церковної юрисдикції та опинилися відкинуті, вони можуть, на нашу думку, цілком правомірно звернутися до Вселенського Патріархату для розгляду питання і перегляду їх положення з винесенням, що не підлягає оскарженню рішення».

Митрополит каже, що на даний момент, зрозуміло, “Патріархат не приступав до розгляду апеляції, поданої будь-ким з України”.

«Ймовірно, в майбутньому Патріархат перейде до розгляду справ за такими вже поданими апеляціями. Однак, що стосується прохання про автокефалію, поданого канонічною Церквою, я вважаю, що не слід робити акцент саме на цьому міркуванні. Я б вважав за краще поставити питання в іншій площині: чи може сьогодні канонічна Церква в Україні подати прохання про автокефалію, навіть якщо захоче? Усім нам відомо, яким чином йдуть справи у Московській Патріархії. Хто наважився б на такий крок, виявився б викинутим з Церкви за самою спрощеною процедурою».