МАНІПУЛЯЦІЇ, НОВИНИ РПЦвУ спотворила рішення Грецького Синоду і послалася на богослова, від якого відмежувалась навіть РПЦ

Незважаючи на офіційне повідомлення Синоду Православної Церкви Еллади (Греції) від 28 серпня щодо вирішення українського питання, офіційні ресурси Російської Церкви в Україні (РПЦвУ, раніше – УПЦ МП) поширили спотворену інформацію про цю подію.

Причому у дописах автори РПЦвУ посилалися на сторонні, нецерковні видання і навіть на богослова, який перебуває у розколі з Грецькою Церквоюповідомляє  “Релігія в Україні”.

Так, 28 серпня було опубліковано прес-реліз Синоду Православної Церкви Еллади. За підсумками серпневого засідання Синод визнав право Вселенського Патріарха надати автокефалію Українській Церкві, так само як і право предстоятеля Елладської Церкви далі займатися питанням визнання цієї Церкви.

Серед рішень Синоду прес-реліз наводить висновок щодо українського питання: “За підсумками роз’яснень Синодальних комітетів з догматичних і канонічних питань та міжправославних і міжхристиянських відносин з українського питання, Постійний Синод Церкви Греції визнає звичайне право Вселенського Патріарха надавати автокефалію, а також привілей Предстоятеля Церкви Еллади далі вирішувати питання визнання Церкви України”.

З цього випливає, що фактично Синод Елладської Церкви визнав автокефалію Української Церкви (оскільки погодився з правом Константинополя надати їй автокефалію – на засіданні розглядалося саме українське питання) і невдовзі Предстоятель Церкви Греції проголосить подальше, можливо, остаточне рішення з цього приводу. Яке саме рішення в контексті ухвалення Синоду проголосить Предстоятель Церкви Греції, не повідомляється.

Офіційні медіаресурси РПЦ – Рatriarchia.ru та Mospat.ru – обійшли мовчанням рішення Грецького Синоду.

Натомість офіційні ресурси РПЦвУ (УПЦ МП) поширили викривлену інформацію про синодальне рішення Грецької Церкви, посилаючись на грецьке нецерковне видання “Ромфея” (Romfea), яке, за даними Telegram-каналу “Церквач”, має тісні неофіційні контакти з Московською Патріархією і часто висвітлює релігійні події у вигідному для неї світлі.

28 серпня “Ромфея” опублікувала новину “Архієпископ Іеронім: «Я не можу взяти на себе відповідальність»”, в якій повідомляється, українське питання розглядалося на засіданні, “обговорення відбувалося у спокійній обстановці, де всі члени Синоду висловили свою думку”, хоча, за даними “Ромфея”, члени Синоду “не приховували свого роздратування, оскільки українське питання підійшло на кінець роботи без попередньої інформації та не було внесене до порядку денного”. За результатами обговорення, пише “Ромфея”, Предстоятель Церкви архієпископ Ієронім “нібито”/”приблизно” сказав таке: “Я не можу взяти на себе таку відповідальність, я передам її в ієрархію”.

Також якийсь анонімний ієрарх сказав “Ромфеї”: “В інших випадках не потребувалося від всієї ієрархії визнання автокефалії так само, як це було з іншими автокефаліями на Балканах. Тут ми маємо особливий випадок з нерукопокладеними, розкольниками, які були ще й відлученими”. Тепер за “ексклюзивною інформацією” від “Ромфеї”, архієпископ Ієронім “запропонує обговорити українське питання після митрополичих виборів у жовтні”.

При цьому “Ромфея” не посилається на вище згадане офіційне повідомлення Синоду. Оскільки, за даними “Ромфеї”, серед синодалів лунало незадоволення включенням українського питання в порядок денний, очевидно, що воно було внесено з благословення самого Предстоятеля Церкви Греції.

29 серпня сайт РПЦвУ опублікував свою новину під назвою “У Синоді Еладської Православної Церкви назвали «ПЦУ» «нерукопокладеними та забороненими розкольниками»”, в якій уникає офіційного повідомлення Грецького Синоду і водночас посилається на “грецьких журналістів”, тобто “Ромфею”. При цьому з новини “Ромфеї” сайт РПЦвУ бере інформацію вибірково і неакуратно, чим робить позицію Грецького Синоду ще більш схожою на позицію ієрархів РПЦвУ.  Архієпископу Ієроніму вже прямо приписуються слова, які він, за даними “Ромфеї”, сказав лише “нібито” або “приблизно”. Проте на сьогодні жодної офіційної інформації про те, як архієпископ Ієронім “далі вирішуватиме питання визнання Церкви України”, немає.

У публікації “Центру інформації УПЦ” у Facebook від 28 серпня “Элладская Православная Церковь отодвинула рассмотрение вопроса о признании автокефалии ПЦУ” також міститься переказ інформації агентства “Ромфея”. При цьому зазначається: “Як стверджує видання, в результаті обговорення Священний Синод прийшов до висновку про те, що питанням визнання ПЦУ буде займатися Архієрейський Собор”. Хоча “Ромфея” таке не стверджувала, зазначаючи, що визначати подальший хід подій – це “привілей Предстоятеля”.

29 серпня “Центр інформації УПЦ” розмістив публікацію “В УПЦ объяснили решение Синода Элладской Православной Церкви в отношении к ПЦУ”. В ній представлена думка заступника голови Відділу зовнішніх церковних зв’язків РПЦвУ протоієрея Миколая Данилевича та Запорізького митрополита Луки (Коваленка). Обидва представника РПЦвУ наполягають, що Грецький Синод “нічого не заявляв про канонічність чи неканонічність надання автокефалії ПЦУ, Ссинод просто погодився з правом Константинополя це робити”. Хоча раніше РПЦ, в т.ч. РПЦвУ, відмовляла Константинополю у праві на це, вважаючи Україну своєю канонічною територією. Втім, у подальшому згадані представники РПцвУ тлумачать рішення Грецького Синоду абстрактно, як загальне право Константинополя, без прив’язки до Української Церкви, хоча в синодальному прес-релізі зазначається, що йдеться саме про “українське питання” і про “привілей Предстоятеля Церкви Еллади далі вирішувати питання визнання Церкви України”.

Того ж дня, 29 серпня, “Центр інформації УПЦ” у своїй публікації “Греческий богослов протопресвитер Феодор Зисис: Те, кто признает ПЦУ окажутся вне Церкви” зарахував до своїх союзників і авторитетів Феодора Зісіса, який ще 2017 року розірвав стосунки з Грецькою Церквою, ухилившись у розкол, а РПЦ 2011 року вилучила його книжки з друку, оскільки його позиція “суперечить офіційній позиції РПЦ і компрометує священноначалля Константинопольської та Елладської Православних Церков”. Причому думки Зісіса були взяті “Центром інформації УПЦ” з публікації на сайті Видавничого дому “Святая Гора” (Москва), від якого того ж 2011 року відмежувалася Видавнича Рада РПЦ за “несанкціоноване використання цим видавництвом грифу Видавничої Ради” і поширення сумнівних книжок Зісіса. Своєю чергою сайт “Святої Гори” передрукував публікацію Зісіса, якою скористався “Центр інформації УПЦ”, з опозиційно-консервативного грецького блога Аktines, де стаття з’явилася ще 25 червня, тобто за два місяці до цих синодальних подій.

Такі маніпуляції офіційних видань РПЦвУ створюють у вірян викривлене уявлення про ставлення Церкви Греції до подій в Україні. Так само офіційний сайт РПЦвУ протягом 2019 року тричі дезінформував про ставлення Афону до ПЦУ.

Comments are closed.