Президент РФ Володимир Путін відвідав головний храм Російської Православної Старообрядницької Церкви (РПСЦ) в Москві. Екскурсію йому провів митрополит Корнилій. А вже за кілька днів храм довелося переосвячувати – прихожанам не сподобалися службові собаки ФСТ і люди зі зброєю.
Про це у матеріалі для видання Нова газета написав релігійний оглядач Олександр Солдатов, передає РІСУ.
Путін став першим російським лідером, який особисто прибув на Рогозьке кладовище, де розташований духовний центр російського старообрядництва – Білокриницька ієрархія або згода. Це сталося 31 травня 2017 року. Високого гостя приймав 70-річний митрополит Корнилій (Тітов) – Предстоятель РПСЦ, що об’єднує 370 парафій. Перед цим вони зустрічалися у Кремлі.

Покровський собор Російської Старообрядницької Церкви на кладовищі Рогозьке. Фото: Savelyev Аlexandr
Під час подій 2014-го РПСЦ набагато активніше, ніж РПЦ, підтримала дії російської влади в Криму і на Донбасі. Нечисленні кримські парафії РПСЦ були переведені з Київської в Московську єпархію, а на Богослужіннях ввели моління за російське воїнство і за “підкорення ворогів і супостатів”.
“Але це – зовнішня, парадна сторона події. Мало хто знає, що за кілька днів після візиту Путіна Покровський кафедральний собор на Рогожці – головний храм РПСЦ – був заново освячений за наполяганням групи консервативних прихожан. Чин малого освячення “таємно” здійснював ієрей Іоанн Міхєєв (син Кишинівського єпископа Євмена), який після цього був переведений з підмосковної Вереї до Севастополя – будувати новий храм св. Володимира”, – пише Солдатов.

Митрополит Корнилій проводить екскурсію Путіну Покровським собором, 2017 рік. Фото: РИА Новости
За його словами, офіційно про переосвячення не повідомлялося, але в приватних бесідах парафіяни пояснюють таку необхідність діями охорони президента, яка зі зброєю заходила в храм, а притвор нібито обнюхували службові собаки.
Сам візит також проходив “за закритими дверима”: до собору пустили лише невеликий хор і декількох помічників митрополита. Парафіян і працівників митрополії РПСЦ на цей час закрили в одній з адміністративних будівель по сусідству.
Як повідомляє автор, тоді митрополит Корнелій домовився з Путіним про фінансову підтримку держави декількох проєктів Церкви. “Очевидно, адміністрацію президента серйозно цікавить “зовнішньополітичний” потенціал старообрядництва”, – йдеться у публікації.
Нинішній керівник старообряників – митрополит Корнілій – доволі спірна фігура. Свого часу він відрікся від віри, вступив до лав КПРС і збудував успішну світську кар’єру. Лише у віці близько 40 років він повернувся до віри і з допомогою настоятеля Орехово-Зуєвського приходу РПСЦ о. Леонтія Піменова зробив вже духовну кар’єру. Його обрали новим митрополитом 2005 року після раптової смерті свого порівнянно молодого попередника – митрополита Андріана (Четвергова).

Старообрядницький митрополит Корнилій. У миру – Костянтин Титов. Фото: сайт РСПЦ
Недосвідченість нового митрополита, його комуністичне минуле й активне зближення з РПЦ призвело до розколів у Церкві.
“Його минуле і правда іноді дає про себе знати: за кожної можливості Предстоятель РПСЦ демонструє крайній патріотизм: одягає георгіївську стрічку і йде на хід “Безсмертного полку”, гнівно засуджує “київську хунту”, молиться про “перемогу російської зброї” на Донбасі і в Сирії, таврує “збожний” Захід і рівноправність конфесій”, – пише Солдатов.
На міжнародній конференції “Шлях до діалогу” 2018 року митрополит Корнилій заявив: “У російського народу своя історія, а значить, і традиція і, в кінцевому підсумку, цінності – свої… Чим далі ми перебуваємо від Заходу, тим ближче до своєї традиції , а значить, ближче до порятунку”.
Ідеологічно і стилістично цей текст, як і багато “патріотичних” виступи Корнилія, нагадує твори Валерія Коровіна – неформального референта і спічрайтера предстоятеля РПСЦ, якому той доручив очолити “Міжнародний старообрядницький союз”.
Коровін, серед інших своїх досягнень, є членом Євразійського комітету, головним редактором порталу “Євразія”, одним з найвірніших послідовників Олександра Дугіна – ідеолога неоєвразійства. Зокрема, Коровін очолював бойовий загін Дугіна – Євразійський союз молоді, склавши його “Катехізис” (як не дивно, не визнаний в РФ екстремістським матеріалом), текст якого викликає прямі асоціації з деякими документами з німецької історії ХХ століття.
Ось лише кілька цитат: “Ти повинен бути паном… Ти народжений правити Євразією… Ти більше, ніж людина… Наша мета – абсолютна влада… (виділено в оригіналі. – А. С.). Ми не згодні на менше, ніж влада над світом… Такий білий заповіт Євразії”. При цьому “у нашого Союзу є абсолютний ворог. Це США. Це початок і кінець нашої ненависті… Наша ідея – Третя Русь”. А далі трохи про розуміння Керівним старообрядництва: “Минуле вчить нас тому, як треба жити – без парламентів, телевізорів, “прав людини”, електронної цвілі міст. Минуле реальне, теперішнє віртуально… Все у Традиції прекрасно. Особливо те, що нерозумно, незрозуміло, необґрунтовано, що перевищує невеликий дірявий розум… Наш Союз надає перевагу війні. Там все швидко стає на свої місця”.
На офіційному сайті РПСЦ (створеному, до речі, на гроші президентського гранту) 2019 року було розміщено дві статті, які проповідують дуґінську ідеологію: “Філософія історії” та “Православні цінності”.