Що означає служіння жінок під час літургій, яке дозволив Папа Франциск, та чи виправдані сенсаційні заголовки у деяких ЗМІ про неймовірні реформи в Католицькій Церкві? У цьому  допоміг розібратись єпископ РКЦ Олександр Язловецький, повідомляє Католицький медіа-центр.

Як розповів єпископ, лекторат – це літургійна послуга, яка дає публічне право кандидату під час Меси читати фрагменти Св. Письма, окрім Євангелія. За відсутності псалмопівця – рецитувати псалом; диякона – зачитувати заклики вселенської молитви вірних; кантора – керувати співом. Якщо необхідно, лектор приготує інших вірних для одноразового читання Св. Письма під час літургійних згромаджень.

Аколітат – це літургійна послуга, яка дає публічне право кандидату під час Меси біля вівтаря допомагати диякону і священнику. Також він має право, як надзвичайний служитель, роздавати вірним Святе Причастя, якщо священник відсутній або потребує в цьому допомоги, наприклад, з огляду на велику кількість вірних.

Зазвичай у церковних новинах ми чуємо про уділення цих двох служінь семінаристам. Дійсно, ці послуги є одними з перших, які вони отримують перед дияконськими чи священницькими свяченнями.

Однак, церковне право передбачає уділення лекторату та аколітату також і мирянам. Але це стосувалося виключно чоловіків. “Миряни-чоловіки, які мають відповідний вік і якості, визначені рішенням Конференції Єпископів, можуть на постійній основі бути прийняті, через відповідний літургійний обряд, до служіння лекторату і аколітату (…)» (Кодекс канонічного права, кан. 230, § 1).

Як семінаристам, так і мирянам після підготовчих курсів, єпископи особисто уділяють ці послуги під час Св. Меси, або поза нею під час Літургії Слова.

Розуміючи, що є країни, де немає достатньої кількості священнослужителів чи вірних лекторів і аколітів, Церква дозволяє виконувати ці служіння на тимчасовій основі. Такий дозвіл надавався під час одноразового благословення священника і вже надавався мирянам, як чоловікам так і жінкам.

Отже ця практика не є чимось новим у житті Римсько-Католицької Церкви і вже була поширена в багатьох країнах Західної Європи. Як чоловіки так і жінки виконували одноразові служіння лекторату та аколітату. Багато єпископів почали уділяти ці служіння на постійній основі також жінкам, після того, як під час засідань Конференцій Єпископів було вирішено, що виклики часу спонукають їх до цього. Однак поширена практика викликала критику, оскільки канон 230 у 1 параграфі говорив лише про чоловіків.

Апостольським листом motu proprio «Spiritus Domini» (10.01.2021) Святіший Отець Франциск постановив, що служіння лекторату та аколітату відтепер дозволені на постійній основі також і для жінок. Ці зміни зроблені на найвищому законодавчому рівні, оскільки мова про Кодекс Канонічного Права, і вони полягають на тому, що з канону 230, § 1 прибрали слово “чоловіки2. Отже, від 10 січня 2021 року канон буде звучати наступним чином: “Миряни, які мають відповідний вік і прикмети, визначені рішенням Конференції Єпископів, можуть на постійній основі бути прийняті, через відповідний літургійний обряд, до служіння лекторату і аколітату, однак, уділення цих послуг не надає їм права для утримання чи винагородження зі сторони Церкви”.

Світські ЗМІ, не вникаючи в деталі рішення папи Франциска і не беручи до уваги те, що жінки і так вже були задіяні у згадані два служіння, хоча і не на постійній основі, подають ці зміни як щось революційне: “папа дозволив жінкам служити біля вівтаря”; “дозволив читати літургію”, “дозволив вести служіння” і т. д. Складається враження, що жінки зможуть замінити біля вівтарів священників. Щоб уникнути цього, папа Франциск написав відкритого листа на ім’я Префекта Конгрегації віровчення, пояснивши, що дозвіл для жінок на згадані служінні жодним чином не слід плутати з повноваженнями уділяти таїнство священства жінкам.

Comments are closed.