Процес надання автокефалії Українській Православній Церкві виходить на фінішну пряму. Після того, як делегація Константинополя об’їдє усі Помісні Церкви інших країн, можна буде починати офіційні процедури надання Томосу. Про це ІА ZIK роз’яснив директор Департаменту у справах релігій та національностей Міністерства культури Андрій Юраш.
За його словами, українська сторона виконала усі необхідні умови для отримання Томосу про автокефалію.
“Тепер відбуваються процедури з боку самого Константинопольського Патріархату. Наприклад, інформування і консультування з цього приводу з усіма Помісними Православними Церквами. Зараз делегації Константинополя якраз їздять до всіх решта 13 взаємовизнаних Православних Церков. Цей процес поки не завершений. Але абсолютну більшість Церков вони уже безпосередньо відвідали або ж делегації цих церков самі були у Константинополі. Залишилося ще кілька, зокрема, Російська Церква. Найближчими днями делегація Вселенського Патріарха має бути у Москві”, – сказав він.
На переконання Андрія Юраша, коли завершиться цей об’їзд, тоді будуть розпочаті необхідні офіційні приготування, узгодження самого тексту Томосу, призначення конкретної дати проведення синоду.
“Тобто зараз вирішуються усі технічні моменти, щоб коли в найближчому часі – думаю, це можливо, місць-два – буде оголошено Томос, не було жодних питань чи претензій щодо процедури і форми самого проголошення”, – переконує він.
Також Андрій Юраш не сумнівається, що Росія буде проти цього (надання Томосу – ред.)
“Абсолютно всі це розумують, бо для Росії визнання Томосу – це одночасно прощання з її амбіціями як найчисельнішої і таким чином найвпливовішої Церкви. Звичайно, ніхто свідомо не буде погоджуватись на те, щоб зменшили зону свого впливу. Тому абсолютно очевидно, що Москва буде проти. Вона це вже декларувала багатьма заявами своїх спікерів, зокрема митрополита Іларіона, керівника відділу зовнішніх церковних зв’язків, і заявами кількох ієрархів.
Але я вважаю, що недільна заява Вселенського Патріарха Варфоломія про те, що Константинополь ніколи не передавав Київської митрополії Московському патріархату на довічно, кладе край будь-яким ілюзіям щодо позицій обох сторін”.
Посадовець каже, що “з одного боку, усі усвідомлюють, що Москва не буде згідна і не піде на порозуміння з Константинополем у справі Української Церкви. З іншого боку, Константинополь зробив настільки чітку заяву напередодні контактів у Москві, що таким чином його офіційна позиція є цілком доведена: Київська кафедра не передавалася Москві, вона перебувала, умовно кажучи, у тимчасовій оренді Москви”.
“Це було зроблено в кінці ХVІІ сторіччя, коли Константинополь упав, коли через об’єктивні причини не міг ефективно керувати Київською кафедрою. І тому на деякий час було погоджено можливість затвердження Московським Патріархом Київського митрополита при збереженні першості Константинопольського Патріарха над Київською кафедрою. І саме його ім’я повинно було поминатися в усіх церквах Київської митрополії першим перед Московським Патріархом. А оскільки усі церкви київської традиції, які підпорядковані Москві, не роблять цього, тобто не виконують умов Томосу 1686 року, є всі підстави уневажнити Томос, таким чином задекларувавши беззаперечну зверхність Константинополя як Церкви-Матері в сенсі духовної опіки над Україною і вирішити її долю, надавши Томос”, – розповідає директор департаменту.
Москва, на його думку, буде опиратися і погрожуватии не просто невизнанням, а розколом і крахом усієї системи міжправославних стосунків.
“Але я би назвав це погрозами бандита перед тим, як якась велика справа буде звершена. Усі це розуміють і, в принципі, не бояться, бо якщо буде зроблений розкол, то він буде з вини Москви. І саме Москва опиниться в розколі і буде поза спілкуванням із основними православними церквами, зокрема з Константинопольським престолом”, – впевнений Андрій Юраш.
Він запевняє, що сам процес отримання автокефалії спрямований на те, щоб “сприяти об’єднанню українського православ’я. Якщо не всіх 100%, то абсолютної більшості тих, хто визнає примат власної оригінальної традиції і хоче бути у канонічній Помісній Церкві, яка перебуває в об’єднанні з усіма помісними церквами”.
“Зараз прихильники цієї ідеї роз’єднані у трьох юрисдикціях – у Київському Патріархаті, в Автокефальній Церкві і їх є абсолютна більшість також в УПЦ МП. Завдяки Томосу вони отримають можливість об’єднатися. Тому це процес на єдність, на знаходження порозуміння, – розповідає Андрій Юраш. – А якщо хтось не захоче об’єднатися, то, очевидно, він може створити нову церкву, яка буде прямо підлягати Москві. Наша Конституція і закон дозволяє це зробити. А яка назва буде – це вирішуватиметься вже після того, як буде зрозумілий Томос. Є кілька законопроектів у Верховній Раді, які можуть регулювати це питання”.