Кілька днів тому російське видання «Православие и мир» надрукувало на своїх шпальтах інтерв’ю із впливовим грецьким єрархом, стійким прихильником української автокефалії, членом Синоду Вселенської Патріархії митрополитом Елпідофором, пише РІСУ.
Увагу Укрінформу привернуло те, що інтерв’ю подається не в стандартній формі питання- відповіді, а у формі цитат, а самі запитання журналістів звучать як коментарі. Та й в цілому коментування видання зайняло більше місця, ніж відповіді спікера.
Агентство відтак замовило переклад на українську мову грецького оригіналу. Першоджерело виявилося куди красномовнішим за московську редактуру, стверджують в Укрінформі.
Владика Елпідофор, зокрема, вкотре підтвердив тезу, що надання автокефалії Помісній Церкві належить виключно до юрисдикції та відповідальності Вселенського Патріархату і Синоду Константинопольського.
«Рішення про надання автокефалії належить виключно Вселенському Патріарху і Синоду Константинопольському, як це відбувалося з усіма Патріархатами. Патріархат Росії, Румунії, Болгарії, Сербії, Грузії — всі ці Церкви прийняли власну автокефалію і патріархальний статус від ВП, не було співпідписів інших Церков, не було ніякого спільного прийняття рішень», – заявив єрарх.
«Тепер щодо Української Церкви; як відомо, Україна як держава стала незалежною державою вже кілька десятиліть тому, однак Помісна Церква там потерпає від розколу, який також триває десятиліттями і турбує й вірян. Сьогодні настав час, коли є мільйони православних християн, які вважаються схизматиками і перебувають поза спільнотою православної Церкви. Ми не вважаємо, що, як Патріархат, маємо нині розкіш увічнювати цю ситуацію на невизначений час», – зазначив митрополит.
За його словами, Константинополь має право надавати автокефалію, однак Вселенський Патріархат не став ігнорувати інші Церкви і вирішив їх інформувати щодо надання Томосу.
«Тому що, як ви вже мали б знати із ЗМІ, Церква Росії розпочала кампанію з інформування інших Церков. По суті, це кампанія наклепів на Вселенський Патріархат, кампанія, як би це точніше сказати, шантажу, мовляв, якщо Вселенський Патріархат зробить так, то станеться се, станеться те, відбудеться схизма, прийде кінець, стане друге пришестя, і такі подібні речі, намагаючись залякати і відлякати інші православні Церкви, прагнучи наскільки може вплинути будь-яким чином, політично чи інакшим відомим їй способом, на Церкви, щоб ті не визнавали можливе проголошення автокефалії Церкви України. Саме через таку діяльність Російської Церкви Патріархат вирішив створити представницьку комісію з архиєреїв ВП, делегація якої відвідує православні храми по всьому світу, щоб інформувати їх про реальні факти, про реальні наміри, про реальний стан речей стосовно вирішення проблеми України, щоб розвінчати неправдиву інформацію, що вводить в оману, та перекручені повідомлення, які розповсюджуються Церквою Росії», – додав єрарх.
Митрополит Елпідофор також зауважив, що твердження нібито Українська Церква є дочкою Російської – хибне:
«У випадку з Українською Церквою, принаймні парадоксальним і викривленим є твердження будь-кого про те, що Церква в Москві є матір’ю Церкви України. Якраз навпаки. Московська Церква є дочкою Української Церкви, яка – Українська Церква – є дочкою Вселенського Патріархату. Знаєте, що християнізація (хрещення) Русі (росів), не росіян, бо як відомо, Київська Русь – це інше, тобто сьогоднішніх українців, відбулася при Володимирі, з його наверненням. Отож, юрисдикція Вселенського Патріархату – це Україна, це Київ, а отже і мати Церква…»
На уточнення журналіста, що тоді не було України, митрополит Вселенського Патріархату відповів:
«Була. Територія може називатися по-різному, але земля та ж сама, нас не цікавить назва, територія, нас цікавить канонічність. Можливо, називалася по-іншому, але ми говоримо про ту ж саму землю, принаймні про ту ж географічну територію. Так, Українській Церкві є матір’ю Церква в Константинополі, а Московській Церкві є матір’ю Церква в Києві. Між іншим, це було визнано і сказав сам Московський Патріарх Кирило, перебуваючи з офіційним візитом в Константинополі, що для нас Київ є наша батьківщина, є наша мати. То ж, як бачите, речі з іншої точки зору викладено. Сьогодні ніхто не може стверджувати, що Московська Церква є материнською Церквою для України. Це – історично і канонічно, і в усіх відношеннях парадоксально стверджувати щось подібне».