Ім’я очільника РПЦ Патріарха Кирила спливло на фоні обговорень розслідування Олексія Навального про літаки, якими подорожують дружина російського прем’єра Світлана Медведєва і ведуча телеканалу “Росія 1” Наїля Аскер-Заде.

Так, російське видання The Bell знайшло ще один колишній бізнес-джет ВТБ, пов’язаний з вказаним розслідуванням Навального. Gulfstream G450 каталожною вартістю $ 43 млн возив Патріарха Кирила і з’являвся у містах, в яких у ті ж дні прилітали чиновники адміністрації президента і сам Володимир Путін.

Що трапилося

The Bell вивчив історію польотів бізнес-джета Gulfstream G450, який від 2013 до 2016 року належав офшору Helter Management Ltd (острів Мен), що входив до групи юридичних осіб банку ВТБ. В кінці 2016 року літак був перереєстрований з Мена у Сан-Марино під номером T7-ZZZ, під яким літає і зараз. Після цього європейська диспетчерська служба Eurocontrol вказувала його оператором Сан-Маринську компанію Skyline Aviation SRL. Її зараз вказують власником літака у всіх авіаційних трекерах, наприклад, Flightradar24.

За даними Eurocontrol, саме Skyline Aviation SRL управляє бізнес-джетами з розслідувань Навального, на яких в 2019 році могли літати Наїля Аскер-заде (T7-KLT) і Світлана Медведєва (M-SKSM). Ще два літака під управлінням Skyline Aviation теж раніше належали офшорам зі списку афілійованих осіб ВТБ (1, 2).

Відомі пасажири

Бізнес-джет T7-ZZZ після реєстрації в Сан-Марино облетів всю Росію, від Калінінграда до Хабаровська. Найвідомішим його пасажиром став Патріарх Кирило, з’ясував The Bell. У серпні 2017 року Патріарх прилетів на Gulfstream G450 в Курган, де відзначалося 200-річчя богослова, начальника Руської духовної місії в Єрусалимі Антоніна (Капустіна). Патріарха супроводжував повноважний представник президента в Уральському федеральному окрузі Ігор Холманских. Курганська преса звернула увагу на розкішний бізнес-джет і підрахувала, що вартість перельоту глави РПЦ могла скласти 3,6 млн рублів.

Бізнес-джетом T7-ZZZ, за даними Eurocontrol, зараз керує не австрійська Skyline Aviation, а інша компанія – Otoba Assets Ltd., інформації про яку у відкритих джерелах немає.

Патріарху властиво літати в провінцію на дорогих літаках, але грошей РПЦ за це не платить, посилаючись на допомогу приватних меценатів. Влітку 2018 року, коли глава РПЦ прилетів в Єкатеринбург на Embraer Legacy 600 вартістю більше $ 25 млн, його прес-секретар заявив, що транспорт надають підприємці, які таким чином роблять послугу Церкві. У Єкатеринбург Патріарха возив літак власника “Російської мідної компанії” Ігоря Алтушкін, на Сахалін – власника “Фосагро” Андрія Гур’єва, в Іжевськ – власника “Норнікеля” Володимира Потаніна.

Але глава РПЦ був не єдиним пасажиром T7-ZZZ: судячи з географії та хронології його польотів, в 2016-2017 роках літак могли використовувати чиновники адміністрації президента РФ.

– 1 листопада 2016 року літак прилітав з Москви до Челябінська. Того ж дня у місті пройшло засідання робочої групи з підготовки засідання Держради за участю екс-глави АП, а на той момент спецпредставника президента з екології Сергія Іванова, помічника президента Ігоря Левітіна, віце-прем’єра Олександра Хлопоніна і глави Мінприроди Сергія Донського.

– 12 грудня 2016 року T7-ZZZ бачили в Комсомольську-на-Амурі, куди в той день прилетів повпред в Далекосхідному федеральному окрузі, віце-прем’єр Юрій Трутнєв. Пізніше в той же день літак сфотографували в Хабаровську, а 16 грудня – в Токіо, куди прибув з візитом Володимир Путін. Його супроводжував і Трутнєв.

Чому це важливо

Повпредства президента офіційно закуповують послуги перевезення бізнес-джетами. Але слідів закупівель у Skyline Aviation SRL або компаній зі схожими назвами в базі держзакупівель “СПАРК-маркетинг” The Bell виявити не вдалося. Дочірніх структур в Росії у Сан-Маринської компанії немає.

Кому належить Skyline Aviation SRL – невідомо, чи має до неї відношення ВТБ – теж. Хто покриває перельоти високопосадовців на бізнес-джетах цієї компанії – незрозуміло.

Про це говорять

Представники РПЦ, Трутнева і Цуканова не змогли оперативно відповісти на питання The Bell. Прес-секретар президента Дмитро Пєсков цього тижня відмовився коментувати розслідування Навального про літаки, зазначивши, що в цілому вважає розслідування ФБК “неякісними”.

Дізнайтесь більше

Опубліковане на початку тижня розслідування Олексія Навального про банкіра Андрія Костіна і телеведучу Наїль Аскер-Заде зібрало вже 4,5 млн переглядів. Фігуранти його не коментували, деякі ЗМІ проігнорували, водночас у соцмережах розгорілися палкі спори. Наступного дня Навальний випустив продовження про літак, яким користувалася Світлана Медведєва.

Тут The Bell пояснив, що нового дізнався Навальний, що не зміг довести і чому через розслідування виникло так багато суперечок.

Comments are closed.