8 листопада ми вшановуватимемо Собор архістратига Михаїла та інших небесних сил безплотних. Отже завтра – соборне, спільне прославлення, головне свято на честь усіх ангелів, розповідають у ПЦУ.

Побожне святкування Собору святих ангелів Церква прийняла, за Переданням богонатхненних отців, після того, як відкинула стародавнє шанування ангелів, запроваджене єретиками та ідолопоклонниками, коли ті поклонялися ангелам і приносили їм жертви. На помісному Лаодикійському Соборі, який відбувся за кілька років до Першого Вселенського Нікейського Собору, тобто у 319 або 320 році, було засуджене нечестиве шанування ангелів замість Бога та встановлене православне святкування їхнього Собору.

Святкування Собору святих ангелів встановлено звершувати в листопаді – дев’ятому місяці від березня (з якого в давнину починався рік), відповідно до числа 9-ти чинів ангельських. А восьмий день місяця (8 листопада) вказує на майбутній Собор усіх сил небесних у день Страшного Суду Божого, який святі отці називають «днем восьмим», бо після цього віку, що триває седмицями днів, настане «день восьмий», і тоді «прийде Син Людський у славі Своїй і всі святі ангели з Ним, тоді сяде на престолі слави Своєї, і зберуться перед Ним усі народи; і відділить їх одних від одних, як пастир відділяє овець від козлів» (Мф. 25: 31 – 32).

Ангели неодноразово згадуються в Писанні. Вони були сотворені ще до творення видимого світу, бо мають безтілесну, невидиму, духовну природу. Вони не мають видимого тіла, як ми, люди, але мають розум та волю, наділені від Бога великою могутністю і є безсмертними.

Ангельські сили поділяють на 9 чинів, які, в свою чергу, діляться на 3 ієрархії (вищу, середню і нижчу). Першу, ближчу до Пресвятої Тройці і найвищу, складають серафими, херувими і престоли. У середній ієрархії також існує три чини ангелів: господства, сили і влади. А в нижчій ієрархії – начала, архангели і ангели.

Ангели в небесній ієрархії нижчі за всі чини і ближчі за всіх до людей. Вони сповіщають таємниці і наміри Божі («ангел» з грецької ἄγγελος – «вісник»), а також наставляють людей жити добродійно і праведно для Бога. Їх приставлено для охорони кожного з нас, віруючих: людей добродійних вони утримують від падіння, хто впав – тих піднімають і ніколи не залишають нас, бо завжди готові допомагати нам.

Однак всі ангельські чини, хоч і мають різні найменування, але є ангелами за служінням. І над усіма ними поставлений святий архістратиг, тобто начальник воїнства – Михаїл. Він є архангелом, тобто з нижчої ієрархії. Його ім’я з давньоєврейської перекладається «Хто як Бог?!», тобто «Хто може бути подібним до Бога? Ніяке творіння не може бути Богом» – цей архангел очолив воїнство вірних духів, які перемогли сатану та бісів, тобто тих ангелів, які зреклися Бога.

Шанування святого архангела Михаїла розпочалося в Православній Церкві з найдавніших часів.

Comments are closed.