Очільник РПЦвУ (УПЦ МП) митрополит Онуфрій у своєму виступі на зустрічі в Аммані продемонстрував “канонічну шизофренію”.
Про це в коментарі РІСУ заявив релігієзнавець, директор Центру релігійної безпеки Дмитро Горєвой.
“Прочитавши основні тези митрополита Онуфрія, не можна не помітити внутрішньої суперечності його слів. Якщо ж статус УПЦ МП такий увесь незалежний та самостійний, ба навіть майже автокефальний – то чого ж тоді вся УПЦ МП протестує проти автокефалії? Протестує проти того, що фактично, за словами Онуфрія, і так вже існує? Прямо таки кліничний приклад шизофренії – тут говоримо, які ми незалежні та самостійні, а там говоримо як нам не треба автокефалії чи самостійності. Я пригадую, як 2018 року Онуфрій розповідав своїм вірним, що Томос не рятує душу, але й згадана Грамота Патріарха Олексія так само душу не рятує, чи не так, ваше Високопреосвященство?” – риторично запитує Горєвой.
Нагадаємо, Предстоятель РПЦвУ в Аммані 26 лютого заявив, що очолювана ним Церква є частиною РПЦ. Москва, за його словами, надала їм дуже багато прав. Тому РПЦвУ де-факто є самостійною Церквою. У цьому ж виступі митрополит Онуфрій заявив, що автокефалії вони не потребують, позаяк це не вирішить питання єдності православних в Україні.
Коментуючи виступ предстоятеля Онуфрія, Дмитро Горєвой зазначив, що в РПЦвУ не знають канонів, проте звинувачують Вселенського Патріарха у їхньому порушенні:
“Скільки би разів я не питав, які саме православні канони порушив Вселенський Патріарх, надавши Томос про автокефалію чи прийнявши апеляцію від представників колишніх УПЦ КП та УАПЦ, мені ніхто ніколи достеменно не пояснив. Тому що термін “порушення канонів” не юридичний, а пропагандистський. Про нього говорять не для освіченої публіки каноністів чи богословів, а для того, щоби лякати вірян, які тих канонів в очі не бачили”, – пояснює ситуацію експерт.
Також релігієзнавець вважає, що митрополит Онуфрій відмовляється від принципів, задекларованих ним раніше.
“Я пам’ятаю, як нещодавно, під час обговорення теми календаря, один з публічних коментаторів УПЦ МП, а саме архимандрит Аліпій Свєтлічний розповідав чутливу історію про візит Онуфрія та деяких інших єпископів до Греції. Тоді Онуфрій відмовився служити з місцевими православними за новим стилем. Він обґрунтовував це тим, що у Церкві за тисячу років не повинно нічого змінюватись. Окей, подумав я, значить Онуфрій – консерватор. Але тепер в Аммані той самий Онуфрій дослівно каже, що “треба вибудувати таке соборне церковне управління, яке буде затребуваним та ефективним для спасительного служіння Святої Соборної Апостольської Православної Церкви у новому світому просторі”. Але яких вам, ще, прости Господи, соборних управлінь не вистачає?! Церква має тисячолітню історію управління у Соборний спосіб. І в саме в цій Традиції, у канонах, описана первісна роль Вселенського Патріарха. Роблячи такі заяви, митрополит Онуфрій пропонує Церкві відмовитися від Традиції, змінити її правила. Саме те, проти чого він виступає, відмовляючись служити за новим календарем. І робить він це не через те, що не знає, а тому, що Онуфрієм керує не принциповість чи відданість Істині, а лише політична кон’юнктура”, – наголошує Дмитро Горєвой.