Український уряд оголосив про заборону в’їзду іноземцям з 28 серпня по 28 вересня через пандемію коронавірусу. Заборона припала саме на початок масового паломництва в Умань хасидів зі всього світу на святкування іудейського нового року – Рош га-Шана.

Цьогоріч свято припадає на 18-20 вересня. Проте зазвичай хасиди починають з’їжджатися значно раніше. За день до рішення уряду, за оцінками місцевих мешканців, в Умань приїхало уже до пів тисячі паломників. Традиційно сюди на Рош га-Шана з’їжджається до 40-50 тисяч хасидів.

Ймовірно, така поспішна заборона уряду пов’язана саме з намаганням уникнути масового прибуття паломників. Ще до того, як це рішення ухвалили, в аеропорту «Бориспіль» 25 серпня без пояснень намагалися не пропустити пів сотні хасидів з Ізраїлю, який зараз в «червоній зоні» за статистикою COVID-19. Про аналогічні випадки в аеропортах Києва та Львова 27 серпня нам розповів представник єврейської громади в Україні Хаім Хазін, який мешкає в Умані і як місцевий підприємець з нетерпінням чекає паломників.

«Це був шок»

17 серпня під Офіс президента приїхав міський голова Умані Олександр Цебрій. Він вимагав, аби держава унеможливила масовий приїзд хасидів в місто через пандемічні загрози. Інакше обіцяв ставити блок-пости на під’їздах в місто.

22 серпня вказав на небезпеку від масового паломництва і керівник Центру боротьби з коронавірусом в Ізраїлі Ронні Гамзу. Він «наполегливо закликав» українського президента «ввести заборону на ці святкування». За його словами, масові зібрання в такі «смутні часи» призведуть до зараження як туристів, так і місцевих жителів. А потім інфіковані коронавірусом паломники повернуться додому й розноситимуть хворобу далі.

25 серпня Зеленський зібрав представників іудейських релігійних організацій України і попросив їх звернутися до єврейської громади із закликом уникати масового скупчення людей на Рош га-Шана цього року.

«А коли Кабмін ухвалив таке рішення (про заборону в’їзду іноземцям — ред.), це був шок для нас, бо з президентом на зустрічі не йшлося про заборону в’їзду», — сказав нам головний рабин України Моше Реувен Асман.

Він не насмілився напряму пов’язати урядове рішення саме з паломниками, але сказав, що «якщо так вирішила держава, то ми будемо виконувати».

«Позиція нашої святої Тори — бережіть, отче, наші душі, тобто здоров’я. Турбота про здоров’я і життя людей — вище усього і скасовує багато заповідей».

Хоча рабин переконаний, що в цій ситуації можна було знайти компроміс. Наприклад, дозволити в’їзд невеликій кількості людей, яких зобов’язати здати тести на COVID-19 до вильоту і після прибуття. А з аеропорту організовано доставити людей до місця паломництва й там максимально обмежити контакт з місцевими.

Що про це кажуть в Умані?

«Неможливо обмежити контакт. Вони вже ходять по місцевому базару і без масок», — кажуть нам перехожі на центральній площі Умані.

«Наші діти сидять на карантині, а хасидів пускати? Ганьба!» — обурюється чоловік пенсійного віку.

«Це тут в центрі люди проти, а хто працює на Пушкіна, той чекає хасидів. Як це їх не пустити? Вони вже аванси проплатили за житло, витратили гроші на квитки, вже пізно», — бідкається молода сім’я з дитиною, чоловік у якій працює сезонно в обслуговування паломників.

Вулиця Пушкіна — саме тут похований один з духовних лідерів хасидів раббі Нахман, і саме тут селяться та гуляють під час Рош га-Шана паломники. Всі вивіски та оголошення тут на івриті. І навіть Дональд Трамп з величезного банера вітає івритом.

В околицях Пушкіна вже налічують сорок невеликих готелів для паломників. Більшість з них будують самі хасиди, які врешті сюди переїхали жити та заробляти, — зараз це близько семи десятків сімей. Як каже місцевий підприємець Хаім Хазін, 90% цих готелів побудовані без дозволів, бо місцева влада їх не дала. Тижневе проживання в готелі на Пушкіна та околицях у період Рош га-Шана обходиться від тисячі доларів.

Хаім має власний сувенірний магазинчик, де майже весь товар виробляється в Україні. Тож каже — від заборони паломництва постраждає не лише його сім’я, а й українці. «Оці кіпи плетуть бабці з навколишніх сіл. І за ці гроші вони живуть. Український турист, якщо сюди заходить, купує магнітик за 25 гривень. А хасид кіпу за 270 гривень, є різниця?», — риторично запитує Хаім.

Біля магазину зібрались місцеві таксисти. Вже зараз чатують на прибулих паломників, але основні їхні «жнива» починаються ближче до днів святкувань. «Вони не лише тут сидять. А по могилах по всій Україні їздять — Бердичів, Шепетівка, Гадяч, Меджибіж. Замовлень вистачає», — каже таксист В’ячеслав.

«Від чого краще вмерти — від голоду чи від коронавірусу?» — втручається інший таксист. На запитання, чи не викликає страху те, що Ізраїль «червона зона», він каже: «І ”Софіївка” — червона! І на фонтанах – червона! Кругом червона зона! Але там чомусь люди можуть збиратися».

Тут часто можна почути обурення на тему масового туризму на вихідних в місцевий парк «Софіївка». Мовляв, у чергах за квитками збирається одночасно кількасот людей. А в «сухому» фонтані на центральній площі Умані постійно плескається тьма людей.

«В мера просто місцеві вибори. Треба якось рейтинг піднімати, бо хто не заробляє на Пушкіна, то ризикувати справді не хоче», — додає таксист В’ячеслав.

«Коли мер їздив під Офіс президента ночувати, щоб заборонили паломників, — це був піар. Наші люди пішли туди його провідати вночі, принесли їсти, але мера там вже не було, він пішов ночувати в готель», — сміється Хаім Хазін.

Адже місто добре заробляє на хасидах. У 2019 році бюджет Умані поповнився на 7,5 млн гривень від діяльності підприємців, які залучені в обслуговування святкування Рош га-Шана. Щоправда, третину з цих грошей довелося витратити на прибирання Пушкіна та околиць.

“Місто зараз втратить, коли будуть хворіти й умирати уманчани!”, — категорично відрізав міський голова Цебрій на запитання про фінансові втрати для міста.

За матеріалами: hromadske

Comments are closed.