Відомий на Донбасі схиархимандрит РПЦ Зосима, який був духівником президента-втікача Віктора Януковича, копіював поведінку відомих у Росії юродивих, яка народу видавалася поведінкою святого.
Таку думку висловив релігієзнавець Ігор Козловський в ексклюзивному інтерв’ю Релігійній правді.
“Святість має зовнішні прояви. Є певні зразки зовнішньої поведінки, які зчитуються народною уявою як святість. І от поведінка Зосими, який копіює – повторює поведінку відомих у Росії чи Москві юродивих, здається їм поведінкою святого”, – каже Козловський.
Так, на його думку, і виник масовий донецький психоз стосовно “святості” Зосими.
“Народне православ’я – воно ж не догматичне. Воно богословської підтримки не має, воно створює свої міфи. І це не є реальна аскеза. Це той самий зовнішній народний міф. І тоді панує вже не людина, а наше уявлення про неї”, – зауважив релігієзнавець.
Козловський розповів, що знав Зосиму від 1980 року, коли той ще був отцем Саватієм.
“Сама Церква тоді відкидала його кудись на марґінес, відправляла у віддалені регіони, щоб його ніхто не бачив. Він був цікавим співрозмовником, потім почалася Перебудова, були чутки про нетрадиційність. І тоді він починає створювати міф про себе”, – розповів релігієзнавець.
Він підтвердив, що були і жертви сексуального насильства з боку священнослужителя. Але це були переважно діти, тому ніхто на старця не писав заяви.
“Та й КГБ знало про це, ці відомості – витік від тих, хто контролював сферу релігії. А чому це не оприлюднювали? Якщо ви знаєте щось про людину, то можете керувати людиною та контролювати через нього певні процеси. …А далі він входить у владну структуру, фактично стає духівником Януковича та Васильєва. Він міг зайти в обласну адміністрацію з посохом, стукати в двері, гримати на чиновників”, – розповів Козловський.
“Хоча надходили листи від парафіян, що він нецензурно лаявся, намагався диякона втопити в борщі. Це поведінка юродивого, що досить популярне в російському православ’ї. І ця поведінка виглядає як прояв святості”, – додав експерт.
Також він нагадав, що Зосимі дозволили будувати Свято-Микольській монастир.
“Багато говорять про Святогірську Лавру як осідок сепаратистського настрою, але саме Микольський монастир став в опозицію до Блаженнійшого Володимира, коли той визначив проукраїнський курс Церкви. Всі, хто займався релігією, бачили, як людей возили автобусами та проводили там пропаганду «русского міра», постійно посилаючись на так званий заповіт Зосими”, – розповів Козловський.
Повний текст інтерв’ю з Ігорем Козловським читайте тут: Офіцери ФСБ переконували мене, що Донбас – це інша цивілізація