Спільною «Церквою-Матір’ю» Київської і Московської митрополій був Константинопольський Патріархат, однією з єпархій якого і була першопочаткова Церква Русі.
Таку думку висловила в інтерв’ю Релігійній правді історик Віра Ченцова, яка дослідила грецькі архіви та обґрунтувала надання Україні Томосу.
Вона нагадала, що у XV ст. відбувся поділ Церкви Русі на Київську і Московську митрополії. Таким чином недоречно називати Київську кафедру «матір’ю» Московської митрополії, вважає історикиня.
«Київська митрополія і Московська митрополія походять з Церкви Русі, яка стала називатися Київською тоді, коли відбувся поділ єдиної єпархії і з’явилися, як ми знаємо, Галицька і Литовська митрополії. Та обставина, що вона поділилася ще за часів візантійських імператорів, не робить «матір’ю» Галицької митрополії Київську Церкву», – зауважила Ченцова.
Вона додала, що після падіння Візантійської імперії і зникнення «вселенських імператорів» рішення про зміну меж Київської та Московської митрополій було ухвалене Константинопольським Патріархом і затверджено собором східних Патріархів.
«Таким чином, навряд чи Київ, київська кафедра, виявляється якимось чином «творцем» московської церковної кафедри. Перенесення резиденції київських митрополитів до Москви зовсім не означає «створення» ними якоїсь нової дочірньої кафедри. Напевно, ці уявлення ґрунтуються на давньому «Київ – мати міст руських», тобто «митро-полія», «мати міст», центр для всієї Церкви Русі. Але аж ніяк не творець інших митрополій», – зауважила Ченцова.