Канонічного і богословського сенсу для існування УПЦ МП вже немає. Коли її члени – священники, архієреї – почнуть усвідомлювати, що крім істерії і самонавіювання, більше немає причин для окремого існування, то це відкриє шлях до возз’єднання. Таку думку висловив богослов, професор Стокгольмської школи теології, архімандрит Кирило Говорун в інтерв’ю РІСУ.
За словами богослова, був історичний шанс, який єпископи УПЦ МП змарнували.
“Якби вони тоді не злякалися і проявили більшу рішучість – як митрополит Симеон чи митрополит Олександр – і прийшли, – як вони й хотіли, обіцяли, і заявляли – на Собор, то зміни в ПЦУ були б ще більш радикальними, докорінними і більш позитивними, я б сказав. Це був історичний шанс для того, щоб дуже просто і легко переламати ситуацію.
Чому вони не скористалися цим шансом? Це складне питання і на нього, очевидно, немає однієї відповіді. Тут, безумовно і залякування були, тут були і підкупи, тут були і викрадення – різні форми тиску, але був ще і звичайний внутрішній страх, який живе в багатьох архієреях: “Що я втрачу, і що я набуду?”. А раптом я втрачу набагато більше, ніж я зможу колись набути. Це чистий прагматизм, який теж відіграв свою роль”, – зазначив він.
На його думку, рано чи пізно ці архієреї повернуться до цього питання, але цього разу УПЦ МП доведеться “йти в прийми”.
“…Знову перед ними буде дилема: йти до нової Церкви чи не йти, але тоді вони будуть вирішувати цю дилему із набагато гірших позицій. Тоді вони вже будуть не учасниками цього Засадничого Собору, не “Отцями” цієї Церкви, а будуть іти в прийми. Це абсолютно різні речі і статуси. Шанс стати Отцями-засновниками Церкви, до якої рано чи пізно вони будуть належати, архієреями УПЦ МП було дуже бездарно втрачено”, – вважає богослов.
За його словами, канонічного і богословського сенсу для існування УПЦ МП вже немає.
“Коли її члени – священники, архиєреї – почнуть усвідомлювати, що крім істерії і самонавіювання, більше немає причин для окремого існування, коли це почнуть усвідомлювати, то це, безумовно, відкриє шлях до возз’єднання. Але очевидно, що православним в Україні треба спочатку навчитися поважати одне одного, навчитися жити одне з одним”, – зазначив архімандрит.