Днями у запорізькому храмі УПЦ МП, під час служби, яку очолював митрополит Лука, предстоятелю ПЦУ Епіфанію та владиці Філарету проголошено анафему. ІА Дивись.info поспілкувалася з релігієзнавцем Дмитром Горєвим про політичні мотиви, які часто ховаються за церковними рішеннями.

“Протягом першого тисячоліття анафема використовується для покарання за неправильне сповідування віри. Тобто якщо людина вчить і проповідує не так, як вчить Церква. Усі філософські концепції, які не збігалися з канонами Церкви, піддавалися анафемі. Пізніше вона стала інструментом для політичного примусу і її стали використовувати для зведення рахунків саме з політичними опонентами.

Найвідоміший приклад – це анафема, яка була проголошена Російською Церквою гетьману Іванові Мазепі за наказом Петра Першого. Це один з найвідоміших прикладів політичної анафеми, тому що у принципі не було для неї підстав. Іван Мазепа не спотворював віровчення, а навпаки, він був відомим церковним меценатом, багато жертвував грошей на церкви. Тому, наприклад, у Софіївському кафедральному соборі могли проголошувати анафему Мазепі, а навпроти, у Михайлівській церкві, вшановувати його як головного ктитора та мецената. І тому протягом останнього століття анафема перетворилася на інструмент політичного впливу, політичного примусу, зведення рахунків з політичними опонентами”, – прокоментував Дмитро Горєвой.

За словами релігієзнавця, зрозуміло, що Філарету проголосили політичну анафему. Теж саме стосується і анафеми митрополиту Епіфанію, який не спотворював віровчення Церкви, він вірить в Ісуса Христа і сповідує церковні канони так само, як сповідуються церковні канони в Константинопольському чи Московському Патріархаті.

“Це зроблено тому, що Московський Патріархат розглядає ПЦУ як конкурента на релігійному ринку. Це більше підпадає під означення політичних анафем. Тому вже виникає проблема з легітимністю анафеми. А якщо вона була ще проголошена не Собором, а окремим єрархом, то, думаю, цю анафему не варто сприймати серйозно. Я б швидше сприймав це як самопіар митрополита Луки, тому що є підстави вважати, що усі його ексцентричні дії, які він вчиняє – це політична гра і передвиборча кампанія на посаду очільника УПЦ МП. Тому що уже декілька років ходять чутки про зміну керівництва – буцімто Митрополит Онуфрій піде на спокій, і будуть вибори нового митрополита. І наразі публічно говорилося про двох кандидатів. Це митрополит Антоній, який є керуючим справами і дуже тісно дружить з дияконом УПЦ МП, олігархом Вадимом Новинським. А друга група впливу – це митрополит Лука, якого підтримує донецько-московський олігарх Віктор Нусенкіс”, – резюмував Дмитро Горєвой.

За матеріалами: РІСУ

Comments are closed.