Православним християнам необхідно провести календарну реформу та встановити спільну дату святкування Пасхи, відповідно до рішень Нікейського собору. Таку думку висловив співголова Спільної міжнародної комісії з питань богословського діалогу між Римо-Католицькою Церквою та Православною Церквою, постійний представник Вселенського Патріархату у Всесвітній раді церков архієпископ Іов Геча. Його міркування  опублікував Orthodox Times.

Архієпископ нагадує, що в 2025 році відзначатимемо 1700-річчя першого Вселенського собору – Нікейського собору (325 р.), який започаткував новий розділ історії християнства.

За його словами, Нікейський собор не лише проголосив Символ віри, який мав стати універсальним, але й  встановив спільне святкування Великодня для всього християнського світу.

“Як відомо, у донікейський період не було такої загальної дати, оскільки деякі християни святкували Великдень разом з єврейською Пасхою, а інші святкували його наступної неділі. Правило, встановлене в Нікеї, вказувало святкувати Пасху в першу неділю після повного місяця від весняного рівнодення”, – пише архієпископ.

За його словами, хоча Нікея встановила це правило, забезпечуючи спільну дату Великодня для всього загальновизнаного християнства, на жаль, сьогодні християнські Церкви розділені щодо святкування цього великого свята.

“Причина полягає в тому, що не всі використовують однакові інструменти. Дійсно, православні досі використовують юліанський календар, запроваджений Юлієм Цезарем у 46 р. до н. е., який на даний момент відстає від астрономічної реальності на тринадцять днів, і вони також використовують старі таблиці місяців, що призводить до пізньої дати Пасхи, яка може різнитися на тиждень або навіть місяць після західної дати Великодня.

Незважаючи на те, що вона визначається за юліанським календарем, дата весняного рівнодення (21 березня) відповідає 3 квітня григоріанського календаря, який сьогодні використовується у всьому світі. Тому, якщо повний місяць з’являється до цієї дати, православні повинні почекати наступного повного місяця, і в цьому випадку між Західною та Православною Пасхою буде різниця в один місяць, як це буде цього року. Згідно з астрономічними даними, православні святкують Пасху в неділю після другого повного місяця весни, що суперечить принципу Нікеї. Якщо весняний повний місяць з’являється після 3 квітня, християни повинні святкувати Великдень того ж дня, але це справді трапляється зрідка. Однак, оскільки православні використовують старі таблиці для визначення дати повного місяця, які на кілька днів відстають від поточних астрономічних даних, в деяких випадках православні повинні чекати наступної неділі, щоб відсвяткувати Пасху, і це пояснює, що між східною і західною датою Великодня може бути різниця в один тиждень. Але в цьому випадку, згідно з астрономічними даними, православні святкують Пасху у другу неділю після повного місяця весни, що також суперечить принципу, прийнятому в Нікеї”, – зазначає владика Іов.

З цих причин питання перегляду календаря та спільної дати Великодня кілька разів порушували в Православній Церкві протягом 20 століття: спочатку патріаршою та синодальною енциклікою Вселенського Патріарха Йоакима III, зверненою в 1902 році до всіх предстоятелів Православних Автокефальних Церков, і виданою в січні 1920 р. енциклікою Вселенського Патріархату, спрямованою “до Церков Христових скрізь” із закликом “прийняти єдиний календар святкування великих християнських свят з усіма Церквами “. Потім реформа календаря була обговорена на Всеправославному конгресі Константинополя 1923 року, скликаному Константинопольським Патріархом Мелетіосом IV, що призвело до часткового перегляду календаря.

Владика нагадує, що у 1997 році Всесвітня рада церков провела консультацію з метою встановлення спільної дати Великодня та рекомендувала підтримувати нікейські норми (що Великдень повинен припадати на неділю після першого повного місяця весни), щоб обчислити астрономічні дані (весняне рівнодення та повний місяць) найточнішими з можливих наукових засобів, використовуючи як точку відліку меридіан Єрусалиму – місце смерті та воскресіння Христа.

“Можливо, святкування 1700-річчя Нікейського собору у 2025 р. було б гарним приводом проінформувати християн про необхідність календарної реформи та спільної дати Пасхи, щоб залишатися справді вірними рішенням першого Вселенського Собору. Той факт, що східні та західні дати Великодня збігатимуться в цьому році, слід сприймати як заохочення у цьому напрямку!” – зазначає архієпископ.

Comments are closed.