Під час Нагірної проповіді Господь наш Ісус Христос говорить: «Якщо тебе хто вдарить у праву твою щоку, підстав йому і другу» (Мф. 5: 39). Невже Спаситель закликав нас бути смиренними жертвами, мовчки зносити образи й підкорятися тим, хто сильніший, не захищаючи себе? Зовсім ні! Ці слова, якщо вирвані з контексту, часто неправильно вживають і тлумачать. Але контекст тут вкрай важливий, адже промовлялися вони майже 2000 років тому за певних історичних умов, перед певним народом і з певною метою, пояснюють в ПЦУ.
У Першоджерелі читаємо: «Ви чули, що було сказано: око за око і зуб за зуб. А Я кажу вам не противитися злу. Але якщо тебе хто вдарить у праву твою щоку, підстав йому і другу. І тому, хто захоче судитися з тобою і верхній одяг твій взяти, віддай йому і сорочку. І хто примусить тебе іти з ним одне поприще, іди з ним два. Тому, хто просить у тебе, дай; і від того, хто хоче в тебе позичити, не відвертайся» (Мф. 5: 38 – 42).
Найвищою формою демонстрації зневаги у давніх євреїв було нанесення удару долонею по одній щоці, а потім тильною стороною долоні по другій щоці. Спаситель недарма на початку згадує старозавітній закон «око за око, зуб за зуб», адже Він дає людям новий Закон – не відповідати злом на зло, помстою на помсту, бо ні до чого доброго це не призведе: «А Я кажу вам не противитися злу» (Мф. 5: 39). Тобто, образно кажучи, гасити вогонь не вогнем, а – водою.
Ці слова Ісуса Христа про «другу щоку» передбачають боротьбу не з запальним наслідком «першого удару» (бажанням відплатити тим же, «око за око»), а з його причиною – з агресією, злом. А боротися зі злом можна лише одним способом – протиставивши йому добро. Апостол Павло саме так і роз’яснює слова Учителя: «Hе бувай переможений злом, а перемагай зло добром» (Рим. 12: 21).
У біблійні часи, як і сьогодні, ляпас дають не для того, щоби завдати фізичної шкоди, а, скоріше, щоби принизити або спровокувати конфлікт. І Спаситель закликає не спокушатися на таку провокацію, не відплачувати «тою самою монетою» людям, які намагаються вивести нас з рівноваги (чи ляпасом, чи просто уїдливим словом). Не варто відплачувати тим самим, щоби не замкнути коло зла й помсти: «Нiкому не вiдплачуйте злом за зло, але дбайте про добро перед усiма людьми» (Рим. 12: 17).
Чи це означає, що не варто захищатися? Ні. Навпаки, Сам Господь Ісус Христос подає нам приклад, коли Він, зазнавши несправедливої наруги, відмовився підставити другу щоку і засудив дії кривдника, коли слуга первосвященника вдарив Його по щоці: «Ісус відповів йому: якщо Я сказав зле, то доведи, що зле, а коли добре, за що ти б’єш Мене?» (Ін. 18: 23). Таким чином, Спаситель закликає реагувати на насильство не насиллям у відповідь, а розсудливістю; не підкорятися несправедливим обвинуваченням і мовчки терпіти образи, але лагідністю та поміркованістю перемагати зло.