Кабінет міністрів України видав розпорядження 969-р, яким встановив перелік адмін послуг, які надаються через подачу документів до ЦНАП. Це перелік усіх дій (№ 69-76), пов’язаних з реєстрацією, внесенням змін, ліквідацією та реогранізацією релігійних громад.
Про це у публікації для LB.ua пише релігієзнавець Дмитро Горєвой.
Розпорядженням передбачається, що ЦНАП отримуватиме документи, реєструватиме їх і передаватиме на відділи релігій. Зобов’язаний він це зробити протягом 24 годин. Відділи релігії розшташовані в обласних центрах. А прийматися документи можуть у ЦНАП в містах обласного значення. У деяких областях відстань між обласним центром і окремими містами обласного значення може сягати декілька сот кілометрів. Це означає, що фактично кожного дня треба буде возити документи, бо встановлено часовий проміжок у 24 години. Нагадаю, що реєструвати документи по копіях не можна, треба тільки оригінали.
По-друге, оператори ЦНАП не працюють з релігійними організаціями, а тому не знають специфіки відповідної документації. Вони не орієнтуються, яким чином має бути укладений статут, протокол зборів та інші супровідні документи. Звичайно, вони можуть навчитися, але на першому етапі виникне колапс. Бо легко може статися так, що ЦНАП отримав і зареєстрував документи, а відділ релігії їх завернув, бо неналежно оформлені. І у ЦНАП навіть толком не зможуть пояснити чому, бо це буде як зламаний телефон. Все ж краще людині комунікувати безпосередньо з органом, який ухвалює рішення, аніж з адміністративним посередником. Принаймні у відділі релігії зможуть чітко пояснити, що і як треба виправляти.
У цьому ж контексті і потенційна відмова у реєстрації статуту. Відділ релігії вичитає статут і скаже, у чому він конкретно не відповідає законодавству, а у ЦНАП фахівців з релігійного законодавства (а воно має свої тонкощі, неочевидні на перший погляд, чим намагається маніпулювати, впершу чергу, Московський патріархат) просто немає.
«Я не думаю, що Кабмін і особисто прем’єр Денис Шмигаль хотів якось особисто покошмарити церковників. Це не вписується в його політику сприяння релігійній спільноті, а також навряд чи керівник відділу релігій при Кабміні Андрій Юраш допустив би таку відверту лажу. Як мені повідомили власні джерела у Кабміні, це розпорядження взагалі готував Мінюст і ні з ким особливо не радився. Принаймні з чиновниками по релігії. А тому, не знаючи реалій відповідної сфери, вони зробили, як зробили. Це із серії «хотіли, як краще, а вийшло, як завжди». Бо ж сама ідея зробити ЦНАП єдиним хабом подання документів, щоби люди не бігали по інстанціях, а сама система розподіляла ці доки за належністю – цілком гарна. Однак з церквами є своя специфіка», – пише Дмитро Горєвой.
На його думку, треба скасувати правову шизофренію у вигляді подвійної реєстрації релігійної громади. Відмовитися від реєстрації статутів та зробити просто реєстр релігійних організацій. І будь-які зміни, чи то в юрисдикції, чи в назві або адміністративно-територіальному поділі вносити лишень змінами відомостей, а не самого статуту. А статут лишити, як базовий документ для функціоналу та вирішення суперечок, так, як це діє в громадських організаціях.