Відомий український богослов, архімандрит Кирило Говорун прокоментував комюніке за рузультатами зустрічі в Аммані, яке називає головною метою цієї події.
Нижче наводимо коментар у повному обсязі.
Загальний посил: учасники зустрічі за все хороше, тобто за діалог і єдність, і проти всього поганого, тобто проти поділів.
Читайте також: Блокада журналістів і обід з королем. Як відбувається зустріч в Аммані (фото)
Далі починаються деталі. Перше, як названа зустріч: “братські сімейні збори” – по суті σύσκεψις, про яку йшлося в проаналізованому мною раніше листі Патріарха Варфоломія. Тобто без будь-якого помітного офіційного статусу. Втім, кожна сторона буде трактувати це по-своєму.
Важлива деталь: схизми (розколу, – ред.) в Православному світі немає. Це те, що я весь час говорю. Як це випливає з документа? А ось як: у документі йдеться про “загрозу схизми, що нависає”. Тобто схизма поки тільки в формі “загрози, що нависає”, а не як якась реальність. Що ж, це вже краще, ніж актуальна схизма. А якщо схизми немає, то як і раніше можливі всі форми спілкування, в тому числі євхаристійного.
Читайте також: Москва хотіла провести “анти-Критський собор”, а вийшов пшик – архієпископ Євстратій
Друга важлива деталь: ніде в документі не згадується про якісь розриви з Константинополем, а лише наголошується на його першості честі. Більш того, ніде не оскаржуються дії Константинополя, по-перше, з відновлення його Київської митрополії в результаті анулювання актів 1686 року, а по-друге, з надання Православної Церкви України Томосу про автокефалію.
Єдине, що по суті містить Амманський документ – це визнання того, що українська автокефалія – це процес, в якому поставлена не крапка, а кома, ну або крапка з комою. Тобто цей процес потребує фіналізації. І фінал настане, тільки якщо у питанні буде консенсус. Це, мабуть, єдине, що суперечить поглядам Константинополя на цей процес. Це суперечить також поглядам Москви на, наприклад, автокефалію Православної Церкви в Америці. Для Москви ця автокефалія – завершений процес. Тепер же, в дусі Амманської зустрічі, Москві, щоб бути послідовною, доведеться переглянути цей процес і погодитися з тим, що він все ще не завершений.
Крім цього питання, зустріч в Аммані залишила багато питань відкритими. Найголовніше з них: який статус самої цієї зустрічі? Якщо це “братські сімейні збори”, то чому з ними повинні узгоджуватися навіть ті Церкви, які в ньому взяли участь, не кажучи про ті Церкви, які не приїхали?
Ну і нарешті, інші Церкви можуть потихеньку просуватися у визнанні ПЦУ, поки врешті-решт всі не визнають її і не встановиться той найбажаніший для всіх консенсус. Так що зустріч в Аммані залишила відкритими двері для тих Церков, які захочуть визнати ПЦУ.
- 21 листопада 2019 року Єрусалимський Патріарх Феофіл з подачі Москви озвучив ініціативу проведення зустрічі в Аммані для обговорення “українського питання“.
- Вселенський Патріарх Варфоломій засудив промосковську ініціативу Патріарха Феофіла, по суті спрямовану проти авторитету першості Константинопольского Патріархату.
- 26 лютого на зустріч прибули делегації лише шістьох помісних Церков з п’ятнадцяти, і тільки чотири з них представлені на найвищому рівні – це Патріархи Московський Кирило, Єрусалимський Феофіл, Сербський Іриней, а також Митрополит Чеських земель і Словаччини Ростислав. Польська і Румунська Церкви надіслали своїх єпископів.