Після фактичного визнання Кіпрською церквою ПЦУ, вірні московські служителі почали казати, що «визнання неправильне, незаконне, не повне», і що якийсь протопономар та архііподиякон «засудили». Речник ПЦУ, архієпископ Євстратій Зоря спеціально для московського патріархату пояснив, що означає визнання Кіпром.

Про це він написав у своєму Facebook.

«В Православній Церкві в моментах, які не мають прямого регулювання в канонах, вагомим аргументом є прецедент. Зараз ясно видно, що Церкви грецької традиції у непростому процесі визнання Томосу про автокефалію Православної Церкви України вже сформували цей прецедент щодо «форми» визнання. Отже, і в Церкві Греції, і в Олександрійському Патріархаті, які першими доєдналися до визнання, було визначено, що ПРАВО визнавати нову автокефальну Церкву, якій надано Томос Вселенського Патріарха — це право ПРЕДСТОЯТЕЛЯ. Не Синоду чи іншого керівного органу, а саме Предстоятеля Церкви», — написав Зоря.

Він пояснює, що Предстоятель Церкви реалізує його через літургійне поминання імені нового Предстоятеля автокефальної Церкви у Диптиху (офіційному переліку глав Помісних Церков). «Безперечно, що Предстоятель, перш ніж офіційно пом‘янути ім‘я глави нової автокефальної Церкви у Диптиху, МОЖЕ проводити консультації, формально чи неформально запитуючи думку інших ієрархів. Але він НЕ ПОТРЕБУЄ попереднього формального рішення якогось органу, який би «дозволив» йому таке поминання», — наголосив речник ПЦУ.

Зоря додав, що в Кіпрській Церкві такі консультації тривали давно: «І всім, хто слідкує за процесом, відомо, що кілька тісно пов‘язаних з Росією дружбою і пожертвами митрополитів голосно виступали проти визнання. Але також очевидно, що рішення Архієпископа Кіпру саме зараз визнати автокефалію ПЦУ – цілком зважене і продумане, початок якого був покладений ще у березні цього року під час візиту та співслужіння зі Вселенським Патріархом на Фанарі».

«Слід також взяти до уваги, що зараз авторитет Росії на Кіпрі дуже впав, вона вважається союзником Туреччини у територіальних суперечках з Грецією та Кіпром. Тому можливі виступи з промосковських позицій тих, хто буде не задоволений рішенням Предстоятеля, будуть сприйматися в тому числі як «зрада еллінізму» та гра на користь супротивника.
Архієпископ Хризостом – один з найбільш особисто авторитетних Предстоятелів, богослов, який добре і глибоко вивчав українське церковне питання, який вів консультації з іншими Предстоятелями у цій справі. Отже його рішення – не випадкове, не спонтанне, а продумане, зважене з точки зору майбутнього, оперте на внутрішню підтримку в Церкві. Тому як би зараз не намагалися промосковські коментатори применшити значення того, що відбулося (так само вони робили і у попередні рази оголошень про визнання) – ніякого успіху це не матиме», — резюмував архієпископ.

У суботу, 24 жовтня, предстоятель Православної церкви Кіпру архієпископ Нової Юстиніани і всього Кіпру Хризостом II під час синодальної спільної Божественної літургії у монастирі Богородиці Хрісоррогіатісса, що у м. Пафос, вперше під час Великого входу пом’янув у Диптиху ім’я митрополита Київського і всієї України Епіфанія як Предстоятеля автокефальної Православної церкви України.

Таким чином, Кіпрська Церква, яка є однією з найдавніших помісних Церков, визнана автокефальною на ІІІ Вселенському соборі, та 10-та за місцем у Диптиху, доєдналася до визнання Томосу про автокефалію Православної церкви України та стала четвертою Церквою, яка визнає Помісну ПЦУ — після Вселенського патріархату, Церкви Греції та Олександрійського патріархату.

Comments are closed.