Ліберальний рух, який колись постав для розвитку особистості і захисту прав людини, зараз стає зовсім неліберальним.
Таку думку в інтерв’ю Релігійній правді висловив теолог та історик релігій Браян Стіллер, коментуючи те, як ліберали пропагують секуляризацію і намагаються виштовхати віру за межі суспільного життя.
«Іронія полягає в тому, що лібералізм, який сповідує права особистості та людини, насправді озвучує те, що є християнським ідеалом», – зауважив Стіллер.
Втім, додав учений, сучасний лібералізм доводить усе до крайнощів. Наприклад, нещодавно з’явилася нова теза щодо прав індивідуума: мовляв, якщо хтось десь хоче мене обмежити, це вже не лише не легітимно, але й небезпечно.
«Наприклад, нещодавно я був у Женеві, в нас там є офіс із захисту прав людини. Ми – євангельські християни, але нас там називають тими, хто виступає проти прав людини. Вони звинувачують, що ми виступаємо за позбавлення прав людей. Ми виступаємо за права ненародженої дитини, але вони кажуть, що ви виступаєте проти прав мами», – пояснив теолог.
Також він навів ще один приклад із соціально-культурного середовища Північної Америки, де є потужний ЛГБТ-рух, який стоїть на засадах індивідуальності, ліберальної ідеї.
«Вони відстоюють права особи. Я теж. Але що робить лібералізм? Вони кажуть: якщо ви не підтримуєте ідею одностатевих шлюбів – ви проти прав людини. І ваші ідеї не лише нелегітимні – вони й небезпечні. Отже, ви всі небезпечні для суспільства. Тож секуляризація, начебто намагаючись усунути такі діалоги, намагається виштовхати віру за межі публічної сфери, і це звичайно посилюється», – зауважив Стіллер.
На його думку, подібі процеси на полі між консерватизмом і лібералізмом у Штатах відбуваються, як на гойдалці.
«Ліберальний рух, який постав для розвитку і підтримки особистості, стає неліберальним. Бо тепер, якщо ми не згодні з їхньою думкою, ми не маємо права на власну точку зору взагалі», – нарікає історик релігій.
Він наголосив, що основна засада лібералізму – автономність особи – знецінена нинішніми постулатами: «Коли моя точка зору не збігається з вашою, ви не маєте права на неї».
На противагу сучасному лібералізму Стіллер протиставляє плюралізм як можливість вільно висловлювати свою думку, навіть попри протиріччя та неузгодженості.
«Це біблійний виклик для нас. Люби свого ближнього, як самого себе. Ти мій сусід, і я люблю тебе, попри твою незгоду, і даю можливість для твоєї точки зору. Але є консерватори, які у своїй затятості поводяться, як ці неоліберали. Тому треба бути дуже обережними і нам також», – зауважив Стіллер.