На адресу митрополита Київського і всієї України Епіфанія надійшов лист Вселенського Патріарха Варфоломія щодо питань про спосіб подання Святого Причастя Тіла і Крові Христових в умовах пандемії коронавірусної хвороби.

Аналогічні листи Святійший Вселенський Патріарх Варфоломій надіслав іншим Предстоятелям Помісних Автокефальних Церков.

Про це митрополит Епіфаній повідомив 9 липня під час засідання Синоду ПЦУ, яке відбулося шляхом дистанційного спілкування (телеконференції), передає пресслужба ПЦУ.

У листі Патріарха Варфоломія йдеться про те, що Церква дослухалася до наполегливих рекомендацій санітарних служб та урядів, “але лише до того моменту, поки не йдеться про суть та осереддя нашої віри”.

Наводимо нижче уривок з листа Архієпископа Константинополя:

“Терпеливість Церкви доходить до Хреста, але вона заперечує сходження з нього, скорення владі цього світу, коли ставиться під сумнів Таїнство таїнств її життя, Святе Причастя, Божественна Євхаристія. 

У житті Церкви, як це відомо всім, істинним витлумаченням Євангельських та Апостольських  приписів та неоднозначних смислів, духу та букви Святих та Священних Канонів, є Священне Передання, яке формувалося неперервно щоденною церковною практикою та кенотичним досвідом. Вдаючись до цього священного діяння Церкви, ми бачимо та отримуємо неспростовні докази, що вона живе у світі через Священне Причастя та у Священному Причасті, чи інакшими словами, Святе Причастя є одкровенням та щоденним досвідом божественної  та людської таємниці Церкви. Сам Господь, “невидимо Сущий”, “Той, Хто дає, Кого дають та поширюють”, дає нам під час Причастя непорочне Тіло та Святу Кров Свою, роблячи нас таким чином «повнотою Небесного Царства”.

У такому дусі та з такими думками я звертаюся до вельми любого мною Вашого Блаженства, щоб ви разом з іншими чітко та усвідомлено  побачили, що в жодному разі я не маю наміру відмовлятися від успадкованого нами від наших блаженних Отців. Перед лицем ситуації, яка склалася, я хотів би, щоб ми об’єднали наші братські роздуми та погляди з тим, щоб разом рухатися до пастирського подолання сумнівів щодо прийнятого способу здійснення Священного Причастя.

Зазначається, що Священний Синод ПЦУ затвердив лист у відповідь Вселенському Патріарху Варфоломію, у якому, зокрема, повідомлялося про рішення Синоду ПЦУ від 17 березня стосовно причастя:

“Як тимчасовий надзвичайний захід дозволяється здійснювати причастя вірних Тіла і Крові Христових у той самий спосіб, як це здійснюється священнослужителями під час Літургії Ранішеосвячених Дарів, а саме:приготовлені часточки Тіла, на які лжицею покладено частину Крові (як це робиться при приготуванні запасних Дарів) подавати з дискоса в руки (або лжицею не торкаючись уст) причаснику. При цьому слід уважно роз’яснити обов’язок причасників ретельно спожити Дари. Для обтирання губ використовувати одноразові серветки, які потім спалити у чистому місці. Використовувати для запивки після прийняття Причастя одноразовий посуд або споживати лише антидор.

Церква незмінно зберігає особливе ставлення до Євхаристії, Причастя Тіла і Крові Христових, як до Таїнства, що подається “на зцілення душі і тіла”, а не як до споживання їжі (1 Коринфянам 11:20-30). Використання для причастя мирян того ж способу, що і для священнослужителів, продиктоване турботою про немічних у вірі (Рим. 14:1-13) та про те, щоби Таїнство і Церква не піддавалися безпідставній ганьбі від зовнішніх.

Дозволити подавати Причастя запасними Дарами всім, хто звертається про це, у будь-який час, як це робиться щодо хворих і у смертельній небезпеці”.

У листі зазначається, що цей спосіб подання і прийняття причастя не є новим, але нові особливі умови стали основою для того, щоби спосіб, який дотепер використовувався для причастя лише священнослужителів, був тимчасово поширений також і на мирян.

“Пам’ятаючи слова Спасителя: “Субота для людини, а не людина для суботи” (Мк. 2:27), ми синодально ухвалили таке рішення, і воно було сприйняте та виконується”, – запевнили у ПЦУ.

“Водночас, ми ясно і твердо бажаємо засвідчити, що вживання розумних і допустимих заходів безпеки, викликаних загрозою поширення хвороби, жодним чином не повинне давати приводу ставити під сумнів природу і сутність Святої Євхаристії, Таїнства Причастя Тіла і Крові Христових, так, ніби це звичайне подавання їжі, хліба і вина. Бо хоча всі ми вживаємо заходи, щоби під час Божественної Літургії ніщо стороннє, скверне або нечисте не потрапило до Святих Дарів, і самі Євхаристійні Сосуди чистимо і обмиваємо – але робимо це через надзвичайну повагу до Святині, незмінно тримаємося того сповідання, що Святі Дари подаються нам для єднання з Воскреслим Господом нашим Ісусом Христом і на спільність зі Святим Духом, на очищення і освячення, для здоров’я душі та тіла, і для життя вічного”, – наголошується у листі від імені Синоду ПЦУ.

Comments are closed.