У збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького зберігається понад 60 ікон Покрови Пресвятої Богородиці. Одна із найдавніших – Покров Богородиці, яка датується кінцем XV – початком XVІ ст. і походить із с. Рихвальд, Лемківщина (тепер – Польща).

Про унікальну пам’ятку, яка є в експозиції музею, Гал-інфо розповіла завідувачка відділу давньоукраїнського мистецтва Національного музею імені митрополита Андрея Шептицького Марія Гелитович.

Покров Богородиці, XV – поч. XVІ ст., с. Рихвальд, Лемківщина (тепер – Польща).

“Це одна із найдавніших ікон Покрови в нашому музеї та в Україні, яка датується початком ХVІ ст. Ікона цікава тим, що має багато художніх елементів високого рівня виконання. Вона дуже багата на тони і півтони. Німби прикрашені золотом і все це на фоні гарної архітектури храму”, – сказала Марія Гелитович.

Як розповіла Марія Гелитович, від часу прийняття християнства перша церква була збудована за Володимира Великого і називалася Десятинною. Вона була присвячена Богородиці. Пізніше, за часів правління Ярослава Мудрого, була збудована Софія Київська, яка також має мозаїчне зображення Оранти (Богородиця – заступниця в молитві перед Хрестом).

“Фактично, Ярослав Мудрий передав український народ і Київську Русь під Покров Богородиці. Цікаво, що в іконописі тих давніх пам’яток не збереглося. Є лише окремі ікони. Свято та іконографія походить з Візантії. Коли Константинополь захоплювали сарацини, то Богородиця відвернула цей напад, захищаючи місто своїм Покровом – Омофором. На багатьох іконах вона зображена так, що тримає цей Покров на руках. За переданням, Андрій Юродивий, що жив, Христа ради, на вулиці в бідності, побачив Богородицю на хмарі і показав своєму учню Епіфанію”, – зазначила Марія Гелитович. Окрім Андрія Юродивого, на іконі зображено ще одну історичну постать – Романа Сладкопівця.

Покров Богородиці, XV – поч. XVІ ст., с. Рихвальд, Лемківщина (тепер – Польща).

“Він жив у інший час, але також зображений на іконах Покрови. Роман Сладкопівець  стоїть на підвищенні посеред храму  і тримає в руках тексти. Він перший почав складати пісні, гімни на честь Богородиці. Тому його вшановують у той самий день, що й Покров”, – сказала Марія Гелитович.

Вона додала, що часто на іконах можна побачити історичні постаті. Наприклад, імператора Лева, імператрицю Зою, єпископа Константинополя Тарасія.

“У нас в Україні це свято набуло особливого культу, бо його пов’язують із визвольними змаганнями. Козаки шанували Покрову. На це свято створили УПА. Часто в іконах Покрови Богородиці ми можемо бачити конкретних історичних осіб”, – зазначила Марія Гелитович.

Як наголосила дослідниця, одна із найстаріших ікон Покрови походить із Малнова, що неподалік від Яворова, і датується XІV ст. Зараз ікона зберігається  у Києві.

Comments are closed.