Українська влада може відновити центр старообрядництва у селі Біла Криниця на Буковині, який зараз контролює Московська митрополія Російської Православної старообрядської Церкви, та вивести його на всесвітній рівень
Таку думку в інтерв’ю Релігійній правді висловив голова Всесвітнього союзу старовірів Леонід Севастьянов.
«Це дуже символічне значуще місце, серцевина старообрядництва, і воно перебуває у цілком занедбаному стані. Якщо б український уряд подбав про те, щоб це місце відновилося, то була б велика справа! Таким чином українська влада могла б повернути Білій Криниці статус всесвітнього центру старообрядництва», – вважає він.
Як зауважив інтерв’юер Олександр Солдатов, Білокриницька ієрархія Церкви, до якої належить Севастьянов, походить з території сучасної України. Її першим ієрархом був митрополит Амвросій, що приєднався до старообрядства з Константинопольського Патріархату і оселився в Білокриницькому монастирі на території Північної Буковини (зараз — Чернівецька область).
Під час Другої світової війни спадкоємці Амвросія — Білокриницькі митрополити — були вигнані до Румунії і досі перебувають в еміграції.
Севастьянов вважає, що ці митрополити мають повне право повернутися в Україну, до Білої Криниці.
«Біла Криниця ніколи не належала Росії. Вона входила до складу Священої Римської імперії, Австро-Угорщини, Румунії, України…», – додав він.
Водночас питання канонічної підлеглості Білої Криниці та загалом усієї Київської старообрядської єпархії є складним і потребує вирішення на спільному Соборі з Московською митрополією старообрядників, яка досі утримує Білокриницький монастир і не планує віддавати його законним власникам.
Втім, за нинішніх геополітичних умов проведення такого Собору виглядає малоймовірним, тому не можна відкидати і повний розрив канонічного спілкування з Москвою, вважає Севастьянов.
«Якщо в Україні триватиме нинішній політичний вектор, то велика вірогідність переходу значної частки старообрядських парафій від Москви до митрополита Білокриницького Леонтія», – сказав Севастьянов.
Він також зауважив, що для старовірів дуже важлива символіка спадкоємності і сила коріння. «Таким чином, виникає конфлікт різних традицій. Якщо в Україні, Молдові та Румунії домінують корінні старовіри, то в Росії вже біля 50% — новонавернені», – розповів релігійний діяч.
Севастьянов наголосив, що старообрядництво зазнало набагато більших репресій і втрат за радянських часів, ніж офіційне православ’я, тому навряд чи можна говорити про його відродження без державної підтримки.