Далеким від Церкви людям здається, що християни поклоняються хресту як знаряддю страти. Насправді це не так: хрест став для нас знаменням спасіння.

Про це розмірковує Предстоятель ПЦУ Митрополит Епіфаній напередодні свята Винесення чесних древ животворчого Хреста Господнього.

За походженням цього свята стоять життєві реалії давніх літ. Справа в тому, що у столиці Візантії, в Константинополі (Царгороді), у зв’язку з поширеними в серпні хворобами та епідеміями, існувала благочестива традиція виносити з імператорської скарбниці дорогоцінний хрест з частками Хреста Господнього для всенародного поклоніння. Цю спасительну святиню носили хресними ходами вулицями міста, молячись про припинення хвороб і зцілення хворих людей.

“Далеким від Церкви людям здається, що християни поклоняються хресту як знаряддю страти. Насправді це не так: хрест став для нас знаменням спасіння. Але не саме дерево отримало таку силу, і не знак хреста сам собою подає нам освячення і благословення. Сила хреста має джерело в жертві Спасителя, яку Він приніс, віддавши на розп’яття Своє тіло і проливши Свою кров. Через хресну жертву Спаситель відкрив нам Свою безмірну, безмежну любов, до повної самовіддачі. Тому з давних давен це колись принизливе знаряддя смерті стало знаменом життя вічного та спасіння від рабства.

Хрест символізує перетин Небесного і земного, сходження від землі до Неба, від тимчасового до вічного. Хрест знаменує собою споконвічну тайну заснування всесвіту. Знаменитий богослов і філософ святий Іоан Дамаскин писав: «Як чотири кінці хреста тримаються та з’єднуються його осердям, так і силою Божою тримається висота і глибина, довгота і широта, тобто все видиме і невидиме творіння».

Ми вшановуємо хрест, бо для нас це не знаряддя страти, а знак перемоги. Перемоги смирення над гординею, жертовної любові над самолюбством, правди над оманою, свободи над рабством. І в нинішній час кровопролитної війни проти нашого народу – Хрест Господній зміцнює нас у вірі в перемогу над російською імперією зла.

До речі, символічно, що ця імперія обрала собі за символ нашестя літеру «z» (зет), звук якої починає наше слово для позначення зла. І формою своєю вона нагадує блискаву, що перегукується зі словами Христа: «Я бачив сатану, що, як блискавка, впав з неба» (Лк. 10: 18). Водночас наше воїнство, наші захисники несуть на собі знак хреста, що нагадує нам і про велику перемогу Спасителя над дияволом, і про численні історичні свідчення перемоги над тиранами і узурпаторами.

Тож нехай сила Хреста Господнього, благословенне знамення перемоги, буде на захист і допомогу нашим мужнім воїнам!” – зазначає Предстоятель ПЦУ.

Comments are closed.